DSA i zmiana regulaminów w sklepach internetowych
Dnia 17.02 2024 r. wszedł w życie DSA, czyli Akt o Usługach Cyfrowych. To rozporządzenie unijne, które obowiązuje bezpośrednio we wszystkich państwach członkowskich. Ten akt nazywany jest Konstytucją Internetu. Moim zdaniem jest to nazwa trochę górnolotna, bowiem część zasad, jakie wprowadza DSA można było wyprowadzić już z wcześniej obowiązujących przepisów, jak i dobrych praktyk.
Jakich sklepów internetowych dotyczy ten wpis?
Uwaga: w tym wpisie przedstawię DSA jedynie z perspektywy sklepów internetowych, które są małymi firmami (mikro i mali przedsiębiorcy) oraz hostingodawcami w rozumieniu DSA.
Zatem DSA dotyczy sklepu internetowego, jeśli w ramach tego sklepu klienci mają możliwość samodzielnego publikowania treści, np. poprzez zamieszczane opinii o produktach, komentarzy czy ocen. Jeśli więc w ramach prowadzonego sklepu internetowego umożliwiasz swoim klientom pozostawianie opinii o produktach, to powinieneś zaktualizować regulamin sklepu internetowego o wymogi DSA.
DSA i zmiana regulaminów w sklepach internetowych
Generalnie DSA walczy z nielegalnymi treściami publikowanymi w Internecie. Zatem właściciel sklepu internetowego jest zobowiązany do opracowania i wdrożenia procedury zgłaszania i usuwania nielegalnych treści publikowanych przez użytkowników w jego sklepie internetowym.
Co to są nielegalne treści?
?Nielegalne treści to -jak się łatwo domyślić – takie, które naruszają prawo. Stąd treściami nielegalnym będą treści naruszające prawo autorskie, dobra osobiste, nawołujące do terroryzmu, będące przejawem cyberstalking’u itp.
Jakie są wymogi DSA dla właścicieli sklepów internetowych?
?Wymogi, jakie DSA nakłada na właścicieli sklepów internetowych nie są znaczne. Należą do nich:
1.wyznaczenie punktu kontaktowego dla użytkowników sklepu i organów ścigania (to może być dedykowany adres email)
2. opracowanie w regulaminie sklepu zasad określających:
jakie treści są niezgodne z regulaminem,
procedurę zgłaszania treści niezgodnych z regulaminem (np. poprzez wypełnienie dedykowanego formularza),
zasady moderacji/usuwania treści niezgodnych z regulaminem,
mechanizm informowania użytkowników – zarówno zgłaszających naruszenie jak i tych odpowiedzialnych za zamieszczenie treści niezgodnych z regulaminem,
mechanizm odwołania się przez użytkowników od decyzji właściciela sklepu w razie usunięcia treści,
3.współpraca z organami ścigania w razie wykrycia nielegalnych treści.
DSA i zmiana regulaminów w sklepach internetowych
? Ważne: jeśli decyzje dotyczące moderacji/usuwania treści są podejmowane w sposób automatyczny (przez algorytm), to użytkownik powinien zostać o tym należycie poinformowany. Ponadto właściciel sklepu internetowego powinien w takiej sytuacji udostępnić ścieżkę odwoławczą, umożliwiającą kontrolę decyzji algorytmu przez człowieka. Ślę ukłony w stronę prawodawcy europejskiego za wprowadzenie tej zasady.?
Jakie kary grożą za nieprzestrzeganie DSA?
Za naruszenie przepisów DSA organ nadzoru może nałożyć karę wynoszącą aż do 6% Twojego rocznego światowego obrotu.
Podsumowanie – nie bój się DSA
Obowiązki, jakie DSA nakłada na właścicieli sklepów internetowych nie są daleko idące. Tak naprawę wystarczy zaktualizować regulamin sklepu internetowego o parę dodatkowych paragrafów. DSA dla sklepu internetowego to jedynie burza w szklance wody?